Джеймс Камерън

Джеймс Камерън

James Cameron
Роден в: Торонто, Онтарио, Канада
Рожден ден: 16.08.1954
От момента, в който през 1968 излиза филма на Стенли Кубрик 2001: Една Одисея в космоса, бъдещият режисьор, сценарист и продуцент Джеймс Камерън разбира, че не иска да се занимава с нищо друго освен филми. Джеймс Франсис Камерън е роден в Капускасинг, Онрарио, Канада през 1954 година но отрасва в Чипауа, малко градче близо до Ниагарския водопад, където бил отгледан от своите изключително изискващи и дисциплинирани родители. Баща му Филип камерън бил електричен инжинер, а майка му Шърли Камерън била художничка. Тя насърчавала младия Джеймс да рисува и дори организирала негова изложба в местната галерия. Бъдещия режисьор бил роден лидер и често организирал приятелите си в приключения, които изискват невероятни усилия, като построяването на работещ катапулт, който стрелял с доста големи камъни и правел кратери в земята. В друг случай пък направили миниатьорна подводница, сложили мишка в нея и я пратили на дъното на реката Ниагара. В училище той пишел много фантастични истории вместо да си пише домашните. Любител на фантастиката от най малка възраст, той бил на 15 когато гледал за първи път филма на Стенли Кубрик 2001: Една Одисея в космоса. Бил одивен от целия процес на заснемането и гледал филма над 10 пъти. "В момента, в който видях това разбрах, че искам да стана режисьор", казва Камерън, "Филма ме порази на толкова много нива, а аз не можех да разбера как всичко това е направено, съответно трябваше да се науча". Това и направил, когато грабнал 8мм камера на баща си опитвайки се да режисира свои филми. Камерън не се опитвал само да разбере как се правят филмите, но и пишел фантастични истории вместо домашните си. Всъщност в часа по биология Камерън написал кратка история, която по-късно щяла да се превърне в Бездната. Заради работата на баща си, семейството се преместило да живее в Ориндж Каунти. Развълнувания младеж попитал баща си: "Ориндж Каунти не е ли близко до Холивуд?". Въпреки това възможностите му били ограничени, тъй като нямал книжка. "Може да се каже, че все едно бях в Монтана. В Ориндж Каунти няма филмова индустрия и тъй като нямах книжка, Холивуд беше толкова далече ..." "Не можех да се видя като режисьор... като чели тези хора са родени в киното. Мислех, че за децата от малките градове е невъзможно един ден да режисират филми". Мечтата му да стана режисьор изглежда нереалистична, тъй като младият Камерън не вярвал, че е възможно. Камерън се записал в близкия Калифорнийски колеж във Фулертон и решил да учи физика. "Харесвах науката и реших, че мога да стана морски биолог или физик. Но също обичах да пиша, и за това раздвоен. Харесвах окена, въпреки, че никога не съм го виждал. Обичах идеята за други светове и бях заинтересуван във всичко, което можеше да ме пренесе там." Получил добри оценки в Колежа, но разбрал, че не искал вече да учи науки и сменил специалността си на Английски, където започнал да изучава литература. След като разбрал, че и при двата вариална няма да бъде щастлив той напуснал колежа. Сменил няколко работи, между които продавач в магазин, шофьор на камион, шофьор на учлишен автобус, рисувал картини, но продължил да пише през нощта. Следващата повратна точка в развитието на Камерън като режисьор дошла през 1977, когато гледал Междузвездни войни за първи път. Това бил филма, който той си мечтаел да направи, от както гледал 2001: Една Одисея в космоса и това го вдъхновило най-накрая да се реши да преследва мечтата си. Камерън разбрал, че имало начин, по който да преследва интересите си в науката и изкуството заедно и това го вдъхновило, заедно с двама негови приятели да напишат 10 минутен сценарий. Събрали пари и наели 35мм камера, лещи, други атрибути и студио. За да разберат обаче как се работи камерата, те я разглобили и половината от първия ден се оптвали да разберат как функционира. Когато дошло време за специалните ефекти, Камерън казва: "Аз съм напълно самоук в това отношение. Отидох в библиотеката и изрових всички тези материали на завършващите ученици са писали за optical printing или front screen projection, или dye transfers и всичко, което се отнасяше за това как се снимат филми. Някои материали ги ксерокопирах, на други си водих бележки." Докато бъдещият режисьор продължава да сеобразова в техниките, започва работа като моделиер на миниатьори в Roger Corman Studios. Правенето на малки, бързи и нискобюджетни филми било най-доброто, което Камерън можел да получи, тъй като изкючително бързо започнал да учи занаята. Също така той се издигнал в йерархията на студиото и скоро бил главен художник на филма Битка отвъд звездите (1980) и правил специалните ефекти на филма на Джон Карпентър Бягство от Ню Йорк (1981). Италианският продуцент Асонитис искал да направи продължение на филма Пирана. За да спести пари и да има пълен контрол върху режисурата на филма, той избрал неопитния Камерън. Консултирал дизайна на Андроид (1981) и се записва в историята като production designer на филма Galaxy of Terror (1981), Камерън осъзнавал, че бил част от правенето на Топ филмите по това време, но още смятал, че не бил готов да се отдели от работата в екип. По това врме Камерън бил толкова обсебен от постиженията в кариерата си , че личния му живот останал на заден план и така приключва първия му брак. Младия режисьор прави и първия си пробив с филм Пирана 2: Потомството. Когато обаче пристига в студиото разбира, че неговият екип е заменен предимно от италианци, които дори не говорят английски и че бюджета на филма бил намален. Филма разбира се бил ужасен. След като Асонитис отказал на Камерън да монтажира филма, режисьора влязъл тайно в монтажната, научил как да използва италианската апаратура и монтажирал филма на ново само за 1 вечер. Асонотис продължил да упреква Кемрън за лошата режисура и монтаж. Камерън, лишен от всякъква свобода, страдал от безсъние, което приключило с кошмар за невидим робот убиец изпратен от бъдещето да го убие. Той започнал да работи по проекта и неговия сън се превърнал в сценарий, който отприщил неговата филмова кариера: Терминатор (1984). Докато чакал Терминаторът да бъде финансиран той приел две писателски задачи: Запичнал работа по сценария на Рамно 2 и продължението на фантастичната класика Пришълецът. Убеден, че кошмарът Терминатор има бъдеще, той се свързва с продуцента Гейл Ан Хърд и продава сценария си за $1, при условие, че той ще го режисира и ще го режисира, както той реши. Резултатът бил ниско бюджетен филм, който струвал $6,5 мил (жълти стотинки за бюджет). Филмът обаче се оказва невероятно успешен. Терминаторът получава голямо критическо одобрение и се появява в Топ 10 на списание Тайм, като междувременно печели над $80 мил. по света. Филма не само пожънал голям финансов успех. Той също така утвърдил младия Камерън като безспорен талант и изстрелял в космоса кариерата на Арнолд Шварценегер. След Терминаторът Камерън бил помолен да режисира вторият филм от поредицата за пришълците, чийто сценарий бил написал преди време само за 3 месеца. Настоял Гейл Ан Хърд да бъде прикрепена като продуцент. Преди снимките на Пришълците те двамата се уженили. Филмът бил изключително добре приет от публиката и критиката, както за историята, така и за приковаващите специални ефекти, както и изпълнението на Сигърни Уийвър. Филма получава 7 номинации за Оскар, от които печели 2 - за визуални и звукови ефекти. Филмът се превръща в най-успешния с рейтинг R за всички до тогава с приходи от над $180 мил. , докато другият филм със сценарий на Камерън Рамбо 2 събира над $250 мил. и се превръща в световен мега хит. Из Холивуд започва да се говори за младия режисьор. Всеки, който е някой в киното иска да работи с Камерън в следващия му проект. Вместо обаче да режисира чужди сценарии той решава да се съсредоточи върху собствената си работа и така се ражда Бездната (1989). Филма поставя нови стандарти в сниматето под вода. Камерън и екипа му трябвало сами да проектират повечето неща, които се ползвали от актьорите, което никак не е дребна работа. Филма се получава изключително времеотнемащ и скъп, като пост-продукцията се забавя заради трудността на визуалните ефекти. Филма е направен за 18 месеца. Следват отново номинации за новата работа на Камерън като продукцията печели оскар за най-добри визуални ефекти и печели над $110 мил. по света. Не всичко обаче е добре за режисьора. Той се разделя с жена си по време на продукцията, а след края се развеждат. Камерън сега продуцира класиката Точка на Пречупване (1991) и се жени за Катрин Биглоу. Филма събира над $100 мил. по света и седи на чело по продажби на касети цели 5 седмици. Неговото участие в Точка на пречупване ражда известния морфов ефект, който Камерън използва за да създаде течния метал за Т-1000 в следващия си мега проект - изключителния Терминатор 2: Денят на страшния съд, който печели над $500 мил. по света. По това време се развежда с Катрин Биглоу и се обвързва с Линда хамилтън. Също така основава и своята продуцентска компания Lightstorm Entertainment и сключва сделка с Фокс за финансиране на следващите му три филма, но на двата които е направил надвишил лимита си. Т2 получава 6 номинации за Оскар, като отнася Най-добър грим, звук, Визуални ефекти и звукови ефекти. Също така получава наградата на Рей Бредбъри за драматичен сценарий и награда Сатурн от академията за научна фантастика, шест награди на MTV и наградата на зрителите. Също така филма се смята от шороката публика за най-добрият екшън за всички времена. През 1984 се ражда дъщеря му Жозефин Арчър. През това време Камерън написва, режисира и продуцира Истински лъжи, американската версия на Джеймс Бонд, която е един от основоположниците на модерната екшън-комедия. Филма печели над $365 мил. по света. Най-познаваната и успешна работа на Камерън обаче предстои. Това е много разказваната история на Титаник. Режисьора прекарва доста време на дъното на океана при това, което е останало от кораба. Разбирайки напълно отговорността от това да пресъздаде един реален Титаник той наема невероятен актьорски състав. Тъй като филма надхърлил бюджета си неимоверно, като стигнал до $200 мил. Камерън се отказал от заплатата си като продуцент, режисьор, монтажист, като му бил заплатен единствено сценария от $1,5 мил. Филма тръгва по кината на 19 Декември 1997, с доходи от първия уикенд от $25,5 мил. Филма бързо оглавява класацията за най-доходни филми за всички времена, където стои и до днес. по-късно филма печели 11 Оскара и се изравнява с незабравимия Бен Хур. Камерън печели 3 Оскара тази вечер - най-добър филм, най-добър режисьор и най-добър-монтажист. Сега той наистина е "Крал на света." Камерън в момента работи над трилогията си Въплъщение, за която се смята, че ще направи революция в света на киното.

Филми